• يکشنبه ٨ بهمن ١٤٠٢-١٠:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٥٩
نجفی تذکر داد:2-211

نمای کامپوزیت ساختمانها اشتعال‌زا است / به بیمارستان گاندی 5 بار اخطار ایمنی داده شده بود

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی، نسبت به استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان‌ها به دلیل اشتعال‌زا بودن شدید آن، تذکر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری اظهار داشت: هفته گذشته بیمارستان گاندی دچار آتش سوزی شد که بنده با توجه به اهمیت موضوع بیماران داخل بیمارستان، در محل حاضر شدم. بر اساس دستور جلسه مدیرعامل سازمان آتش نشانی توضیحاتی در خصوص این حادثه ارائه خواهند کرد. اما نکته ای که وجود دارد استفاده از نمای کامپوزیت که اشتعال زا می باشد در نمای بیمارستان بود که به شدت آتش سوزی دامن زده بود و ضرورت دارد تا در خصوص عدم استفاده از این نماها تصمیماتی اخذ شود. بنده لازم می دانم از زحمات همه آتش نشانان شهرداری منطقه ۶ و سامانه ۱۳۷ در خصوص این حادثه تقدیر و تشکر کنم.
وی ادامه داد: تذکر امروز بنده در خصوص وضعیت ایمنی برخی مراکز و ساختمان های شهر تهران است که برابر با بررسی های سازمان آتش نشانی مشکلات و نواقصی را دارند اما متأسفانه اقدامی تا کنون برای رفع آنها صورت نگرفته است.
نجفی افزود: بر اساس بررسی های کارشناسان آتش نشانی تعداد قابل توجه ای از ساختمان های شهر تهران دارای نقص ایمنی هستند که 129 ساختمان پرخطر شناسایی و اسامی آن اعلام شد که البته با پیگیری هایی که سازمان آتش نشانی و کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر انجام دادند این تعداد به 75 ساختمان کاهش یافت و برخی از آنها استانداردهای مدنظر سازمان آتش نشانی را رعایت کردند.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: نکته قابل توجه این است که برخی از ساختمان ها که تعداد آن نیز کم نیستند؛ به دلیل ضریب ناایمنی در بین اسامی ساختمان های اعلام شده نبودند؛ اما سازمان آتش نشانی اخطارهای لازم را در خصوص رعایت ایمنی به آنها داده شده است. یکی از این ساختمان ها همین بیمارستان گاندی بود که برابر با توضیحات ارائه شده 5 مرتبه اخطار دریافت کرده بود. که البته شهرداران نباید فقط به اخطار اکتفا کنند و باید در خصوص ساختمان های ناایمن حتما در دستگاه قضا تشکیل پرونده دهند. از این ساختمان ها تعداد قابل توجه ای وجود دارد یکی از این مراکز و ساختمان ها پردیس تائتر شهرزاد می باشد که متعلق به بخش خصوصی است و روزانه صدها نفر در این مرکز حضور دارند اما در بازدیدهایی که کارشناسان آتش نشانی داشتند فاقد برخی از استانداردهای ایمنی است و حتی اخطار کتبی هم دادند اما اقدامی در خصوص رفع آن انجام نشده است. 
وی ادامه داد: ساختمان درمانگاه شهرداری منطقه 6 که متعلق به شهرداری تهران است نیز چنین وضعیتی دارد و آتش نشانی اعلام کرده این ساختمان ناایمن می باشد و چندین بار تذکراتی در خصوص این ساختمان به شهرداری داده شده است اما توجه ای در خصوص جابجایی ساختمان این درمانگاه صورت نگرفته و در بازدیدی که تابستان امسال، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از این درمانگاه داشت مصوباتی داشت اما بعد از گذشت ماه ها هنوز این مصوبات عملی نشده است.
نجفی گفت: سئوال بنده از دولت، قوه قضاییه و شهرداری این است که اگر در یکی از این ساختمان های ناایمن که آتش نشانی اخطارهای رعایت استانداردهای ایمنی را به آنها داده است اتفاقی رخ دهد و خدای نکرده حادثه به گونه ای باشد که تعدادی از شهروندان جان خودشان را از دست بدهند چه جوابی جز ابراز ناراحتی و شرمندگی و بیان اینکه این ساختمان ناایمن بوده و اخطارهای لازم را داده ایم داریم؟
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: بنده با هرگونه جلوگیری از فعالیت و پلمپ این ساختمان ها به دلیل ابعاد اقتصادی که ممکن است تعدادی از شهروندان را تحت شعاع قرار دهد مخالفم اما جان شهروندان مهم تر است و باید اقدامات جدی در خصوص عمل به اخطارهای لازم صورت گیرد. متاسفانه با روندی که در حال حاضر وجود دارد این اخطارها بیشتر جنبه تشریفاتی و اداری دارد. اینکه نمی شود آتش نشانی اخطار دهد و آنها توجه نکنند و اخطارها روی هم تلنبار شود. چرا در خصوص این مراکز و ساختمان ها اقدامی نمی شود و دست روی دست می گذارند تا خدای نکرده تا حادثه و اتفاق دیگر این موارد به فراموش سپرده می شود. 
نجفی در پایان گفت: این حادثه با تلاش های آتش نشانی و شدت آتش سوزی بدون تلفات جانی مدیریت شد اما زنگ خطری بود در خصوص ساختمان های ناایمن شهر تهران به ویژه بیمارستان ها که اگر موارد ایمنی در آنها رعایت نشود و اصلاحات لازم صورت نگیرد می توانند فاجعه تلخی را رقم بزند. شهرداری تهران باید به قید فوریت با همکاری دولت و قوه قضاییه نسبت به این ساختمان ها اقدام و برخورد جدی و قاطع انجام دهد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: